Portefeuillehouder
L. Verbeek (Rijkstaken, veiligheid)
C. Smelik (Bestuurlijke vernieuwing)
J. Fackeldey (Bestuurlijke zaken)
M.A. Rijsberman (Europa, INTERREG)
Versterkte belangenbehartiging
Doel (2019-2023)
De mogelijkheden om, in samenwerking met andere overheden, de belangenbehartiging van de provincie Flevoland te versterken zijn benut.
Activiteiten 2023
- In het kader van strategische betrekkingen en de versterking van de identiteit van provincie Flevoland behartigen we onze belangen in Den Haag en Brussel. We zetten in op de prioritaire thema’s uit het coalitieakkoord en de Strategische Agenda Flevoland, en waar nodig op nieuwe ontwikkelingen (coronacrisis, stikstofproblematiek en woningbouwopgave). Met het oog hierop werken we ons beleid voor strategische betrekkingen concreet samen uit met de vakafdelingen, communicatie, bestuursadviseurs en team Europa. We ontplooien daarvoor onder andere de hierna volgende activiteiten.
- We monitoren (Kamerstukken, debatten, wet -en regelgeving) op politieke en maatschappelijke ontwikkelingen van de prioritaire dossiers en richten daarvoor een systeem in.
- We actualiseren onze strategische betrekkingen en stemmen onze lobbystrategie en doelen daarop af.
- We organiseren minimaal twee werkbezoeken voor Kamerleden en minimaal één werkbezoek voor topambtenaren op een prioritair thema.
- We investeren in en intensiveren ons netwerk met Kamerleden. Dit doen we door het organiseren van kennismakings- en/of lobbygesprekken tussen GS-leden en Kamerleden. Dergelijke gesprekken initiëren we zowel langs de inhoudelijke onderwerpen als via de binding van Kamerleden met de provincie (Flevolandse Kamerleden). In dit verband kan het jaarlijkse FlevoEvent worden genoemd.
- We stellen een overzicht samen van wat de afgelopen bestuursperiode is gerealiseerd in Europa voor Flevoland, bijvoorbeeld de middelen die Flevoland uit Europa verkrijgt en om in de regio te investeren.
- We stellen op basis van het werkprogramma van de Europese Commissie voor 2023 een 'Actieplan Europa' op. Dit is een uitvoeringsplan voor de Europese belangenbehartiging dat een overzicht bevat van verwachte Europese beleidsontwikkelingen die relevant zijn voor de provincie. Het komende jaar zullen we expliciet aandacht besteden aan de klimaatambities en het 'Fit for 55 pakket' van Europa, de ontwikkeling van de digitalisering en de energietransitie.
- We werken in de Brusselse belangenbehartiging samen met de Randstadprovincies (Samenwerking Regio Randstad) en met alle provincies en het IPO in het Huis Nederlandse Provincies. We stellen samen met deze partners een uitvoeringsplan 2023 op.
- We zijn onderdeel van het Interprovinciaal Overleg (IPO) waarin de provincies zich verenigd hebben en als gesprekspartner bij het Rijk en andere overheden aanschuiven. Gezamenlijk kunnen de provincies wet- en regelgeving vanuit het Rijk beïnvloeden, zijn we zichtbaar en kunnen we taken beter uitvoeren.
- We werken in IPO-verband en in gesprek met het Kabinet vanuit drie thema's: 'wonen/bereikbaarheid', 'energie/klimaat' en 'natuur/stikstof/landbouw/landelijk gebied'.
- We maken afspraken over de wijze waarop Flevoland en de andere provincies de regierol op zich neemt in de aanpak van opgaven en de ontwikkeling van het gebied. De uitwerking van "Rol in de Ruimte" helpt de provincies om in positie te komen, waarbij vooral op regionaal niveau horizontale sturing vorm zal moeten krijgen. Voorbeelden zijn de opgaven die het kabinet in regie samen met de provincies wil aanpakken, zoals de woonopgave, klimaataanpak, stikstofreductie en landbouwtransitie. We maken onze rol als gebiedsregisseur en de relatie met onze partners duidelijk. Dit vraagt afstemming, coördinatie en verbinding met allerlei partners in de aanpak en realisatie van de landelijke en regionale opgaven. We stemmen deze positie interprovinciaal af over de ruimtelijke regierol en de afspraken daarover met het Rijk.
- Om deze rolneming waar te kunnen maken zullen we ons binnen de regio moeten organiseren en moeten condities / randvoorwaarden zoals (financiële) strategische randvoorwaarden zijn ingevuld; in het kader van Samenwerkingsagenda Flevoland hebben PS deze condities in 2022 geformuleerd.
- We onderhouden en stimuleren onze regionale netwerken om de ontwikkeling van Flevoland in brede zin te bevorderen. Een stevige verankering en agendering van de Flevolandse belangen in de diverse samenwerkingsverbanden is hierbij van groot belang. Dit realiseren we door op bestuurlijk niveau plaats te nemen aan tafels en anderzijds op ambtelijk niveau actief mee te werken in de organisatie van de verbanden. Hiernaast activeren en ondersteunen we de Flevolandse gemeenten in de samenwerkingsverbanden met raad en daad.
- Op regionaal niveau participeren we in de Metropoolregio Amsterdam, de Regio Zwolle en het samenwerkingsverband Ermelo-Harderwijk-Zeewolde.
- Binnen het MRA-gebied werken we met relevante partners zoals het Rijk aan ruimtelijke ontwikkeling, de woningbouw, de economie en de bereikbaarheid en mobiliteit. Samen met Almere en Lelystad werken we als deelregio binnen de MRA; standpunten brengen we zo veel mogelijk gezamenlijk in namens de deelregio. De gewijzigde samenwerkingsafspraken en de vraag hoe effectief Flevoland is binnen de MRA wordt in kaart gebracht.
- Onze bijdrage aan de regio Zwolle is in opbouw en we zullen concreet inbreng leveren op de structuurversterking van Noordelijk Flevoland (arbeidsmarkt en economie) en vraagstukken van bereikbaarheid in ontwikkelingen rond de N50 en de verkenning van de Lelylijn. De huidige meerjarenagenda zal worden geactualiseerd en daarin zullen we de sociaaleconomische en bereikbaarheidsaspecten van Noordelijk Flevoland inbrengen.
- De komende jaren wordt uitvoering gegeven aan de vastgestelde gebiedsagenda Ermelo-Harderwijk-Zeewolde. Hiervoor is een governance-structuur ingericht en hebben de samenwerkingspartners een gebiedsregisseur aangesteld.
Flevoland als actieve partner in de EU
Doel (2019-2023)
Flevoland is een actieve regionale partner in Europese instellingen, Europese regionale netwerken en samenwerkingsverbanden.
Activiteiten 2023
- Ter uitvoering van het werkplan Europa gaan we in gesprek met Europese instellingen en werken we samen in netwerken, waarbij Flevoland met name aandacht vraagt voor Mobiliteit en Regionale Investeringsfondsen in de volgende programmaperiode vanaf 2027.
- Via de Europese netwerken brengen we standpunten en uitvoeringskennis onder de aandacht van de Europese Commissie of het Parlement. Voorbeelden hiervan zijn de herziening van de Kader Richtlijn Water, de EU Bodemstrategie en de Krachtenkaart Circulaire economie.
- We gaan in het verkiezingsjaar advies geven voor een goede positionering van de provincie in de bestuurlijke EU netwerken.
- We participeren in verschillende Europese instellingen en netwerken, waaronder het Comité van de Regio's, Conference of Peripherical Maritime Regions (CPMR), European Regions for Innovative Agriculture and Forestry (ERIAFF), de Assembly of European Regions (AER) en het Congres van Lokale en Regionale Overheden van de Raad van Europa. Dit resulteert onder andere in formele adviezen van het Comité van de Regio’s aan de Europese Commissie over onderwerpen die van belang zijn voor de provincies, bijvoorbeeld over de inzet van EU fondsen voor het herstel van de coronacrisis en Trans-Europese Transport netwerken. Ook via de Europese netwerken brengen we standpunten en uitvoeringskennis onder de aandacht van de Europese Commissie of het Parlement.
- Tijdens de European Week of the Regions and Cities, organiseren we voor het College en het DirectieTeam een werkbezoek aan Brussel.
- We organiseren een inhoudelijk Europa event in Flevoland over een nader te bepalen actueel Europees thema.
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur
Doel (2019-2023)
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur.
Activiteiten 2023
- Het bevorderen van de kwaliteit van het besluitvormingsproces wordt projectmatig opgepakt. Deelprojecten zijn onder meer de kwaliteit van de informatievoorziening, de relatie met initiatieven op het gebied van bestuurlijke vernieuwing en de afstemming met besluitvormingsprocessen van onze externe partners.
- We bouwen onder de noemer 'Samen Maken We Flevoland' aan de samenwerking tussen de overheden in Flevoland. Doel is om Flevoland als eenheid te profileren. De organisatie van deze samenwerking wordt vormgegeven.
- We werken in het kader van de 'Strategische Agenda Flevoland' - die in 2022 is opgesteld - aan samenwerkingsafspraken tussen vier overheden (provincie, waterschap, gemeenten en het Rijk) aan een structuur van governance. Na vaststelling zal de agenda en de uitvoering ervan moeten worden georganiseerd. Periodieke bespreking met raden en Staten is daarvoor noodzakelijk. Ook zullen regelmatig regionale ontmoetingen, conferenties en (thematische) portefeuillehoudersoverleggen worden georganiseerd voor de sturing en verantwoording over de (boven)regionale en bovenlokale opgaven. We werken daarbij vanuit het gedachtengoed van één overheid en inhoudelijk vanuit de basis van het regionale manifest 'Wij zijn Flevoland!'
- We werken aan 'anders besturen' en sturing geven aan de inrichting van Flevoland via het instrumentarium van de (te actualiseren) Omgevingsvisie, de uitvoering van de Omgevingswet, de inzet van de Flevolandse bestuurderstafel Omgevingswet; hiervoor zijn in programma 1 activiteiten opgenomen. We oefenen aan de hand van praktijkvoorbeelden van Omgevingstafels hoe de (bestuurlijke) processen verder kunnen worden verbeterd. Bestuurlijk worden de Omgevingsvisies afgestemd.
- We betrekken PS aan de hand van de langjarige thema's van de 'Strategische Agenda' bij relevante ontwikkelingen. In de Perspectiefnota 2023-2026 is daaraan uitvoerig aandacht besteed en de thema's worden eveneens bij de actualisatie van de Omgevingsvisie betrokken, dan wel toegevoegd aan de tot nu toe gekozen opgaven.
- We zorgen voor de invoering van de Wet Open Overheid (Woo) door middel van een programmatische aanpak en een plateaubenadering en jaarschijven; we verwijzen hiervoor naar de paragraaf 'Bedrijfsvoering'. We stemmen af met de andere provincies.
- De opbrengst van afgelopen collegeperiode verwoorden we in een 'inspiratiedocument bestuurlijke vernieuwing en participatie'. Op basis hiervan passen we de vormen van participatie toe op onderdelen bij opstelling en uitvoering van provinciaal beleid. Daarmee vergroten we de betrokkenheid van de inwoners van provincie Flevoland bij provinciale plannen en activiteiten en normaliseren we betrokkenheid van partners en betrokken inwoners. We maken hierbij gebruik van de uitkomsten van de Quick Scan die is opgesteld over de provinciale democratie.
- We leggen een participatieverordening ter besluitvorming voor.
- We onderzoeken of een burgerforum kan helpen bij de opstelling van de RES 2.0.
- We werken het programma 'Bestuurlijke Vernieuwing' (2021) langs drie sporen uit met name door in de praktijk te oefenen en te leren. 1. We komen met concrete voorstellen voor betrokkenheid van PS aan de voorkant van processen; afgestemd wordt bij welke (beleids)onderwerpen - zoals een nieuw economisch programma - 'voorkantsturing' gewenst is, zodat PS vroegtijdig richting kunnen geven. 2. Daarnaast betekent opgavegericht werken rond maatschappelijke opgaven dat we inbreng van kennis en kunde uit de samenleving meer dan tot nu toe willen benutten om ambities waar te maken en vraagstukken aan te pakken. 3. Tenslotte zullen we voorstellen doen om als mede-overheden en gelijkwaardige partners samen op te trekken (als één overheid) en gezamenlijke belangenafwegingen te maken en we verkennen de mogelijkheden gezamenlijk besluiten te nemen.
- Effectieve samenwerkingsverbanden zoals 'Samen Maken we Flevoland', 'Duurzaam door', 'Bestuurderstafel Omgevingswet' en thema-overleggen zetten we voort.
- De cdK is het boegbeeld en ambassadeur van onze provincie en bestuur. De cdK geeft hiervan uiting bij de start van het nieuw politiek seizoen, de nieuwjaarsreceptie, Flevo event, herdenken en vieren, werkbezoeken en het bijwonen van netwerkevenementen, lobbymomenten en bijzondere ontvangsten. Voor dit jaar natuurlijk de uitslagenavond en promotieactiviteiten in kader van de verkiezingscampagne.
- Komend jaar speelt de zoektocht naar een nieuwe burgemeester van Almere. Een proces waar de cdK als rijksorgaan een belangrijke rol in heeft;
- Een van de accenten voor komend jaar zijn de Provinciale Staten-verkiezingen. Voorbereidingen worden gedaan intern om een soepele overgang te garanderen. Er worden overgangsdossiers gemaakt, belangrijke ontwikkelingen geschetst, coalitiebesprekingen gefaciliteerd, uitslagenavond, kandidaat-bestuurders gescreend, etc.;
- De Flevolandse norm die we samen met de Flevolandse gemeenten en het RIEC hebben vastgesteld op het gebied van ondermijning voeren we uit en monitoren we. We kijken hoe we zelf onze inzet op ondermijning kunnen vergroten door in ons eigen beleid meer aandacht voor ondermijning te hebben. Zo worden medewerkers getraind op het opvangen van signalen en wordt de lijst met kwetsbare functies aangepast, We proberen ook in de samenleving de bewustwording te vergroten door bijeenkomsten te faciliteren voor specifieke doelgroepen zoals notarissen en makelaars. Daarnaast dragen we bij aan specifieke projecten die ondermijning kunnen helpen tegen te gaan. De extra inzet die hierop wordt gedaan moet onze bijdrage verder intensiveren;
- Het aantal bibob-onderzoeken neemt toe. De Wet bibob is een belangrijk instrument om te zorgen dat we een integere en betrouwbare overheid zijn die samenwerkt met integere partners. We zetten in op de bredere toepassing van de Wet Bibob (2020) en gaan het beleid daarop aanpassen. Er is extra inzet om de afdelingen te ondersteunen in het daadwerkelijke onderzoek. Dit moet komend jaar verder vorm en inhoud krijgen;
- De cdK heeft een adviesrol over Koninklijke Onderscheidingen van inwoners van Flevoland. We treffen voorbereidingen voor de uitreiking van Koninklijke Onderscheidingen tijdens de jaarlijkse lintjesregen en andere bijzondere gelegenheden;
- De cdK is voorzitter van zowel het Prins Bernhard Cultuur Fonds Flevoland en het Han Lammersfonds. We leveren het ambtelijke secretariaat van deze fondsen, beoordelen aanvragen en organiseren de uitreikingen vanuit deze fondsen.
Middelen
7.1 Bestuur | Rekening 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |||||||||||||
Lasten | 1.017 | 3.299 | 2.010 | 1.821 | 1.901 | 1.925 | |||||||||||||
Baten | -143 | -27 | -27 | -27 | -27 | -27 | |||||||||||||
Saldo | 874 | 3.272 | 1.983 | 1.794 | 1.874 | 1.898 | |||||||||||||
Kader (saldo voor PN 23-26) | 3.122 | 2.278 | 2.078 | 2.078 | 2.078 | ||||||||||||||
Zomernota 2022 | -241 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||
Perspectiefnota 2023-2026 | 0 | 10 | 20 | 30 | 30 | ||||||||||||||
Kader | 2.881 | 2.288 | 2.098 | 2.108 | 2.108 | ||||||||||||||
Verschil t.o.v. kader | -305 | -304 | -234 | -210 | |||||||||||||||
1 | IPO claim omzetting budgetten | 250 | 244 | 290 | 313 | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | IPO-omzetting | -555 | -548 | -524 | -523 |
x € 1.000 |
Toelichting
1. IPO claim omzetting budgetten
Dit verschil ten opzichte van het kader (ten laste van de stelpost ’Nieuw beleid’)komt voort uit een aantal oorzaken, waaronder het feit dat de stelpost ‘Loon & prijsontwikkeling’ nog niet (geheel) was verwerkt in de provinciale begroting. Daarnaast bleek dat bij de verdeling van de IPO-middelen deels oudere zaken (niet structureel) waren verwerkt en bleken de apparaatslaten IPO-breed in 2023 hoger dan vooraf begroot. Tot slot is het percentage voor de IPO-bijdrage voor provincie Flevoland (licht) toegenomen.
2. IPO-omzetting
Vanaf de begroting 2023 zijn de kosten voor het IPO binnen de betreffende begrotingsprogramma's inzichtelijk gemaakt binnen de begroting van de provincie Flevoland.