Portefeuillehouder
H.J. Hofstra
Een solide financieel beleid en een efficiënte begroting
Doel (2019-2023)
Een degelijk en solide financieel beleid zodanig dat er jaarlijks een sluitende begroting wordt aangeboden en dat onze reserves op een verantwoord niveau blijven.
Activiteiten 2023
- We passen de veertien 'bestuurlijke afspraken op financieel gebied' toe die zijn opgenomen in het Coalitieakkoord 2019-2023.
- We lichten budgetten (en de achterliggende reserves) van de begroting door.
Middelen
7.3 Algemene dekkingsmiddelen en stelposten | Rekening 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |||||||||||||
Lasten | -12 | 4.426 | 8.375 | 28.307 | 30.453 | 30.238 | |||||||||||||
Baten | -177.100 | -191.998 | -200.220 | -207.423 | -209.002 | -207.702 | |||||||||||||
Saldo | -177.113 | -187.572 | -191.846 | -179.116 | -178.549 | -177.464 | |||||||||||||
Kader (saldo voor PN 23-26) | -167.010 | -171.133 | -166.848 | -166.802 | -166.701 | ||||||||||||||
Zomernota 2022 | -20.561 | 258 | -212 | -200 | 0 | ||||||||||||||
Perspectiefnota 2023-2026 | 0 | -7.667 | -6.386 | -5.666 | -5.676 | ||||||||||||||
Kader | -187.572 | -178.543 | -173.446 | -172.668 | -172.377 | ||||||||||||||
Verschil t.o.v. kader | -13.303 | -5.670 | -5.881 | -5.087 |
1 | Loon- en prijsontwikkeling | -456 | 316 | 921 | 4.540 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Provinciefondsuitkering | -5.700 | -9.200 | -13.300 | -13.400 | ||
3 | Stelpost financiering | 0 | 100 | 700 | 750 | ||
4 | Stelpost nieuw beleid | -7.147 | 3.114 | 5.798 | 3.024 | ||
Overig | -20 | -36 | -36 | -36 | |||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Provinciefondsuitkering
De raming in het financieel kader was nog gebaseerd op de Decembercirculaire Provinciefonds 2021. De begrotingsraming is nu geactualiseerd, aan de hand van de Meicirculaire Provinciefonds 2022. De omvang van de opbrengsten is gestegen, wat vooral komt door de verhoging van de accressen en de incidentele compensatie voor de lagere opcenten MRB door de elektrificering. De accressen zijn gestegen vanwege de Rijksuitgaven die toenemen en de compensatie voor loon- en prijsontwikkelingen.
2. Loon- en prijsontwikkeling
Op basis van de verwachtingen van het Centraal Planbureau (CPB) in het voorjaar van 2022 zijn de ramingen voor de jaren 2023-2025 verhoogd. Voor 2026 is een nieuwe jaarschijf toegevoegd ten opzichte van de vorige begroting. Het verschil wordt veroorzaakt door de compensatie via de algemene uitkering. Zie voor een nadere specificatie en toelichting onderdeel 'IV Financiële begroting'.
3. Stelpost ‘Financiering’
In deze begroting is in het onderdeel ‘IV Financiële begroting’ een stelpost voor te verwachten toekomstige financieringslasten op basis van het geactualiseerde EMU-saldo opgenomen ten laste van de stelpost ‘Nieuw beleid’. De verwachting is dat in de planningshorizon van onze begroting externe financiering moet worden aangetrokken in de orde van grootte van € 35 mln. Dit leidt naar verwachting tot extra lasten in onze begroting vanaf 2024 (€ 0,1 mln.) tot en met 2026 (€ 0,75 mln.).
4. Stelpost 'Nieuw beleid'
Mutaties in deze begroting met effect op de begrotingsruimte, bijvoorbeeld als gevolg van autonome ontwikkeling of verwerking van het coalitieakkoord, zijn verrekend met de stelpost 'Nieuw Beleid'. Een nadere specificatie en toelichting is opgenomen in onderdeel 'IV Financiële begroting'.