Portefeuillehouder
J. de Reus
De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd t.b.v. het goed kunnen functioneren van onze samenleving
Doel (2019-2023)
De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd ten behoeve van het goed kunnen functioneren van onze samenleving.
Activiteiten 2023
- Hogering: Een groot deel van het werk is in gebruik. In 2023 worden zowel de laatste werkzaamheden buiten als de overdracht afgerond.
- Ombouw Ganzenweg- Knardijk: Het werk is afgerond. In 2023 zal met name de administratieve afronding plaatsvinden.
- Project 'N307 Roggebot-Kampen': we zijn in 2023 buiten hard aan het werk en bouwen o.a. een nieuwe brug en verwijderen de oude Roggebotsluis, ook de nieuwe weginfrastructuur wordt grotendeels gerealiseerd.
- Laan van Nieuw Land en Verlengde Westerdreef: we pakken de planvoorbereiding van de projecten op, in nauw overleg tussen de provincie en de gemeente en de overige partners. Daarnaast wordt de planologische inpassing verder geconcretiseerd.
- Snelfietspad Almere-Lelystad: we concretiseren de plannen en de procedures worden voorbereid, in overleg met de betrokken partijen, het Nationaal Park Nieuw Land, de gemeente Almere en Lelystad.
- Ontsluitingsweg Urk: We pakken de planvoorbereiding van de projecten op in nauw overleg tussen de provincie en de partners. Daarnaast wordt de planologische inpassing verder geconcretiseerd.
- We stellen het p-MIRT 2024-2028 op.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing is aandacht voor de (financiële) risico’s die we lopen op enkele infrastructurele projecten en de daarbij behorende beheersmaatregelen.
De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de (sociale)verkeersveiligheid verbeteren
Doel (2019-2023)
De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de (sociale) verkeersveiligheid verbeteren.
Activiteiten 2023
- We voeren jaarschijf 2023 uit van het 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur' (MBVI). We onderhouden onder andere circa 32 km weg. We bereiden de vervanging van oeverbeschoeiingen verder voor. Daarnaast vervangen we langs diverse wegen de LED-armaturen.
- In het kader van het 'Programma Groot Onderhoud Bruggen en Sluizen' renoveren we vier van de in totaal 16 objecten (de Vollenhoverbrug bij Vollenhove, de Larsersluis naast de N302 ter hoogte van Biddinghuizen en de Zuidersluis en Vaartsluis in Almere). De nog niet vervangen steigers, remming- en geleidewerken bij de Zuidersluis, Urkersluis en Friese Sluis worden gerealiseerd.
- We stellen het 'Strategisch-Uitvoerings Programma - Beheer en onderhoud infrastructurele kapitaalgoederen 2024-2027' (SUP 3.0) op.
- We stellen het 'MBVI 2024' op en bereiden de maatregelenlijst voor de periode 2024-2028 voor.
- We onderhouden de Gooiseweg en het Larserpad conform de notitie 'Aanpak droogteschade langs provinciale wegen'.
- We starten samen met de regionale partners het uitvoeringsprogramma in het kader van het 'Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV)'.
- We legaliseren de beheerstroken langs de wegen.
- We implementeren de wettelijk noodzakelijke maatregelen ten behoeve van de cybersecurity van de beweegbare bruggen en sluizen.
Middelen
6.3 Infrastructuur | Rekening 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |||||||||||||
Lasten | 22.174 | 26.140 | 27.904 | 29.228 | 29.654 | 30.778 | |||||||||||||
Baten | -1.771 | -474 | -474 | -474 | -474 | -474 | |||||||||||||
Saldo | 20.403 | 25.665 | 27.430 | 28.754 | 29.179 | 30.304 | |||||||||||||
Kader (saldo voor PN 23-26) | 25.981 | 27.817 | 29.378 | 30.058 | 30.058 | ||||||||||||||
Zomernota 2022 | -316 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||
Perspectiefnota 2023-2026 | 0 | 171 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||
Kader | 25.665 | 27.988 | 29.378 | 30.058 | 30.058 | ||||||||||||||
Verschil t.o.v. kader | -558 | -625 | -878 | 247 | |||||||||||||||
1 | Actualisatie kapitaallasten | -558 | -625 | -878 | 247 |
---|
x € 1.000 |
Toelichting
1. Actualisatie kapitaallasten
De kapitaallasten zijn aangepast op basis van de geactualiseerde investeringsplannen en het 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur' (MBVI). Door wijzigingen in de fasering van projecten ontstaan er verschuivingen tussen de jaren. Deze worden (deels) verrekend met de daartoe ingestelde reserve 'Activering kapitaallasten vervangingsinvesteringen' (VVI). Per saldo heeft dit dan ook geen effect op de begrotingsruimte. De actuele kapitaallasten in 2026 zijn hoger, doordat het begrotingsjaar 2026 is toegevoegd aan het meerjarenprogramma.