Portefeuillehouder
J. de Reus
Onderzoeken van verbeteringen in toekomstig openbaar vervoer
Doel (2019-2023)
De mogelijkheden voor realisatie van snelle (rail)verbindingen tussen Flevoland en de andere delen van het land zijn onderzocht.
Activiteiten 2023
- Provincie Flevoland doet mee in de projectorganisatie die de besluitvorming voor de Lelylijn voorbereidt en verdiepend onderzoek begeleidt.
- Met de MRA-partners werkt provincie Flevoland verder aan besluitvorming over en onderzoek naar de IJmeerverbinding.
- Met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), ProRail, NS en de andere overheden binnen de MRA onderzoeken we hoe het besluit over OV SAAL Middellange Termijn (genomen in september 2020) in de dienstregeling tussen 2025 en december 2029 kan worden ingevoerd. In 2023 wordt er voor OV-SAAL een optimalisatiestudie gedaan om te onderzoeken of binnen het afgesproken dienstregelingsmodel nog ruimte is voor verbetering. Provincie Flevoland is als stakeholder hierbij betrokken.
- Met de MRA-partijen, provincie Utrecht en de spoorsector onderzoeken we of we gezamenlijk tot een ontwikkelperspectief voor de Gooilijn kunnen komen en of er op afzienbare termijn een kwaliteitsverbetering voor de reiziger te realiseren is; zoals verhoging van de frequentie en/of versnelling van de treindienst. Vanuit de MRA zetten we ons in om een alternatief te bepleiten voor het goederenvervoer over de Gooilijn zodat er ruimte komt voor extra reizigerstreinen.
- In 2023 richten we ons wat betreft HOV-busverbindingen met name op de busverbinding Almere-Utrecht.
- We monitoren wat de blijvende of nieuwe effecten van corona op het gebruik van het openbaar vervoer zijn om zo nodig de inzet van middelen en/of het OV-aanbod hierop af te stemmen.
- Samen met gemeenten, NS en ProRail werken we aan de uitvoering van de acties uit de Regionale Ontwikkelagenda. De handelingsperspectieven voor de verschillende stations in Flevoland zullen leiden tot actieplannen om stations te verbeteren op het punt van klantbeleving (kwaliteit en veiligheid). Daarnaast zetten we ons in om nieuwe doelstellingen voor de ontwikkelagenda te formuleren.
- We werken aan een zo spoedig mogelijke realisatie van het nieuwe busstation in Lelystad en gaan met gemeente Lelystad en de nieuwe vervoerder in gesprek over het vervoerplan in Lelystad in de nieuwe concessie en de benodigde maatregelen in de infrastructuur (bijvoorbeeld busbanen).
Nachttreindienst realiseren
Doel (2019-2023)
De nachtelijke bereikbaarheid van zowel Schiphol als Amsterdam Lelystad Airport is verbeterd.
Activiteiten 2023
Zodra er duidelijkheid is over de openstelling van Lelystad Airport zullen wij een onderzoek starten naar de meerwaarde en (financiële) mogelijkheden van een verbeterde bereikbaarheid per OV in de vroege ochtend/late avond.
Bereikbaarheid Nationaal Park Nieuwe Land
Doel (2019-2023)
De bereikbaarheid van Nationaal Park Nieuw Land is verbeterd.
Activiteiten 2023
Onder voorbehoud van goedkeuring van betrokken partijen geven we aan ProRail opdracht voor een verkenning naar een extra station ‘Lelystad-Zuid’, als uitwerking van de quick scan die in 2022 is uitgevoerd.
Kleine kernen blijven bereikbaar door slim maatwerk OV
Doel (2019-2023)
De bereikbaarheid van de kleine kernen is door slim maatwerk-OV op peil gehouden.
Activiteiten 2023
- We onderzoeken of de 'Mobility as a Service (MAAS)-pilot' in de gemeente Noordoostpolder verbreed kan worden naar de gemeenten Urk en Dronten om meer dekking te bieden in het landelijk gebied.
- Het opstellen van de hubstrategie, e en hub is een plek waar je kunt overstappen van het ene naar het andere vervoermiddel en waar je op een prettige manier even kunt wachten, is in 2022 afgerond en er zal in 2023 worden gestart met de gefaseerde realisatie van de geprogrammeerde regionale personenhubs uit het programma 'Mobiliteit en Ruimte'. Deze hubs vormen een belangrijke schakel in de duurzame mobiliteitsketen en samen met ‘Mobility-as-a-service’ wordt het hierdoor voor elke Flevolander mogelijk om van deur naar deur en weer terug te reizen.
Middelen
6.1 Openbaar vervoer | Rekening 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |||||||||||||
Lasten | 35.232 | 38.689 | 40.942 | 40.204 | 40.205 | 40.205 | |||||||||||||
Baten | -7.554 | -8.373 | -8.373 | -8.373 | -8.373 | -8.373 | |||||||||||||
Saldo | 27.677 | 30.317 | 32.570 | 31.831 | 31.832 | 31.832 | |||||||||||||
Kader (saldo voor PN 23-26) | 29.688 | 32.254 | 31.516 | 31.516 | 31.516 | ||||||||||||||
Zomernota 2022 | 558 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||
Perspectiefnota 2023-2026 | 0 | 411 | 411 | 411 | 411 | ||||||||||||||
Kader | 30.246 | 32.665 | 31.927 | 31.927 | 31.927 | ||||||||||||||
Verschil t.o.v. kader | -95 | -96 | -95 | -95 | |||||||||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Overig | -95 | -96 | -95 | -95 | |||||||||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
Op dit programmaonderdeel zijn er geen verschillen (> € 0,1 mln.) tussen de nieuwe begrotingsraming en het financiële kader van de perspectiefnota.