Portefeuillehouder
J. de Reus
Reizigers kunnen snel, betrouwbaar en veilig reizen en kunnen kiezen tussen vervoermiddelen
Doel (2019-2023)
Reizigers kunnen snel, betrouwbaar en veilig reizen en kunnen kiezen tussen vervoermiddelen.
Activiteiten 2023
- We stellen het Kredietoverzicht op over de voortgang van de investeringen uit het nieuwe programma 'Mobiliteit en Ruimte' en leggen het, als bijlage bij de programmabegroting, voor aan PS.
- We voeren de activiteiten uit het programma 'Mobiliteit en Ruimte' uit.
Oplossen van knelpunten buiten Flevoland die van invloed zijn op de bereikbaarheid van Flevoland
Doel (2019-2023)
Knelpunten buiten Flevoland, die van invloed zijn op de bereikbaarheid van Flevoland, zijn opgelost of er zijn voorbereidingen getroffen voor het oplossen ervan.
Activiteiten 2023
- Samen met het Rijk en de regio werken wij aan de bereikbaarheidsopgaven binnen én buiten Flevoland als gevolg van de verwachte woningbouwontwikkeling. We participeren in de vervolgactiviteiten op het MIRT-onderzoek Amsterdam Bay area (IJmeerverbinding) en de MIRT-verkenning capaciteitsuitbreiding A27. Flevolandbreed doen we een multimodaal onderzoek naar de mobiliteitseffecten van de woningbouwambities.
- Bij het Rijk en andere gebiedspartners dringen wij aan op besluitvorming die voor de bereikbaarheid van provincie Flevoland essentieel is:
- de verbreding van de N50 tussen Kampen-Zuid en Hattemerbroek en het veiliger maken van de trajecten van de N50 die (nog) niet zijn verdubbeld.
- de verbreding van de sluis, bruggen en vaargeulen bij Kornwerderzand;
- De doelen en opgaven zijn in het programma 'Mobiliteit en Ruimte' vertaald naar concrete activiteiten.
- We nemen deel aan het rijksregioprogramma 'Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBAB)' en werken samen met de MRA partners in het ‘Platform Smart Mobility’ en het 'Platform Mobiliteit' en van de MRA.
Stimuleren Smart Mobility
Doel (2019-2023)
Bereikbaarheid in Flevoland is verbeterd door de inzet van smart mobility.
Activiteiten 2023
- In het nieuwe programma 'Mobiliteit en Ruimte' is Smart Mobility randvoorwaardelijk gemaakt aan nieuwe investeringen in Flevoland. Met het Fundament Smart Mobility Flevoland, de doorontwikkeling via de Kwaliteitsimpuls en de intensivering door middel van de Krachtenbundeling met het Rijk willen we de mobiliteitstransitie in Flevoland versnellen langs de fundamentele speerpunten:
- het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum
- Smart Area Flevoland
- Gecoördineerd netwerk breed verkeersmanagement
- Digitalisering Overheden
- Vraaggericht OV/Mobility as a Service
- Elektrificeren mobiliteit
- Cross sectorale samenwerking
- Scale Up in Residence.
- We zetten de vervolgstap in het stappenplan om te komen tot proactief verkeersmanagement en betrekken hierbij de lessons learned van de innovatiecompetitie op het evenemententerrein bij Walibi ten einde de bereikbaarheid van Flevoland toekomstbestendig te maken.
Regionale mobiliteitsprogramma Flevoland integreren in het omgevingsprogramma
Doel (2019-2023)
De mobiliteit is verduurzaamd als bijdrage aan het Klimaatakkoord volgens de principes van haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar (Rijksopdracht).
Activiteiten 2023
- Samen met regionale partners werken we via het 'Regionaal mobiliteitsprogramma' (RMP) aan concrete maatregelen ter verduurzaming van de mobiliteit. De provincie vervult hierbij een procesrol. Door partijen te inspireren en te verbinden kan een belangrijke bijdrage worden geleverd aan de verduurzaming van mobiliteit, aanvullend op onze eigen activiteiten. Het nieuwe programma 'Mobiliteit en Ruimte' is uitgangspunt voor onze eigen provinciale inzet.
- We werken aan de realisatie van de benodigde laadinfrastructuur voor het elektrisch OV-materieel dat binnen de concessie IJssel-Vecht 2023-2035 ingezet gaat worden zodat de concessie in december 2023 van start kan gaan
- Als deelnemer aan Coalitie Anders Reizen gaan we duurzaam vervoer van de provinciale medewerkers stimuleren.
- Bij nieuwe aanbestedingen stellen we de eis dat de CO2 uitstoot in de projecten als gevolg van brandstofverbruik met minimaal 50% wordt gereduceerd, door gebruik te maken van biobrandstoffen of emissie loos materieel.
- We stellen eisen aan de uitstoot (fijnstof) van mobiele werktuigen.
- We zetten we de komende jaren in op het gebruik van nieuwe duurzame asfalt- en betonmengsels met een lage CO2 uitstoot en een hoge mate van circulariteit.
- Voor andere materialen nemen we een plafondwaarde op, op basis van de Milieu Kosten Indicator (MKI).
- Samen met de markt werken we aan pilots die een bijdrage leveren aan onze duurzaamheidsdoelstellingen en die bij een succesvolle toepassing standaard kunnen worden toegepast in ons areaal.
- Op alle kantoorlocaties van de provincie passen we proactief de capaciteit van laadpunten aan voor zowel elektrische fiets als auto.
- We laten onderzoek uitvoeren naar het effect van het veranderende klimaat (o.a. hitte, droogte en wateroverlast) op onze wegen en vaarwegen.
- Samen met gemeenten en maatschappelijke partners stimuleren we de beschikbaarheid van hernieuwbare brandstoffen en energiedragers. Dit doen we onder andere door via het project 'MRA-Elektrisch' een netwerk van publieke oplaadpunten voor elektrische voertuigen te realiseren. Daarnaast werken we aan pilots gericht op realisatie van één of meer Clean Energy Hubs in Flevoland.
- We hebben samen met gemeenten besluiten genomen over de aanpak van de fietsknelpunten, het wegwerken van ontbrekende schakels in het Regionaal Kernnet Fiets Flevoland. Wij realiseren een viertal hoogwaardige fietsroutes, waaronder de snelfietsroute Lelystad-Almere. Naast investeren in beton, stimuleren wij het fietsgebruik met gerichte acties en/of het aanbrengen van fietsvoorzieningen op/of langs fietspaden.
Middelen
6.2 Ontwikkeling en innovatie mobiliteit | Rekening 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |||||||||||||
Lasten | 2.146 | 4.586 | 3.981 | 2.772 | 3.554 | 2.265 | |||||||||||||
Baten | -341 | -300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||
Saldo | 1.805 | 4.286 | 3.981 | 2.772 | 3.554 | 2.265 | |||||||||||||
Kader (saldo voor PN 23-26) | 4.286 | 3.590 | 2.627 | 3.408 | 3.408 | ||||||||||||||
Zomernota 2022 | 164 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||
Perspectiefnota 2023-2026 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||
Kader | 4.450 | 3.840 | 2.627 | 3.408 | 3.408 | ||||||||||||||
Verschil t.o.v. kader | 141 | 145 | 146 | -1.143 | |||||||||||||||
1 | IPO-omzetting | 141 | 145 | 146 | 146 | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Jaarschijf 2026 | 0 | 0 | 0 | -1.289 |
x € 1.000 |
Toelichting
1. IPO-Omzetting
Vanaf de begroting 2023 zijn de kosten voor het IPO binnen de betreffende begrotingsprogramma's inzichtelijk gemaakt binnen de begroting van de provincie Flevoland.
2. Jaarschijf 2026
De uitvoering van het Fundament Smart Mobility vindt gedurende de periode 2021 tot en met 2025 plaats. Ten laste van de stelpost 'Nieuw Beleid' vinden jaarlijkse stortingen in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit' plaats, ter dekking van de lasten (egalisatiefunctie). Met de in bovenstaande tabel zichtbare mutatie wordt het budget met ingang van 2026 op nihil gesteld. Tegelijkertijd wordt de storting in bestemmingsreserve 'Mobiliteit' beëindigd, ten gunste van het ongeoormerkt deel van de stelpost 'Nieuw Beleid'.