Portefeuillehouder
J.A. Fackeldey
H.J. Hofstra (Ontwikkeling Oostrand)
Flevoland is aantrekkelijk als regio, waarbij het aandeel van recreatie, toerisme en evenementen is gegroeid en de bekendheid van de identiteit is verbeterd
Doel (2019-2023)
Flevoland is aantrekkelijk als toeristisch-recreatieve bestemming, waarbij het vrijetijdsaanbod en de beleving is toegenomen en de bekendheid van de bestemming is gegroeid.
Activiteiten 2023
- Vanuit de nationale spreidingsopgave van grote stromen toeristen zetten we samen met de Flevolandse gemeenten en partners in op bestemmingsmanagement en een bewuste groei van de unieke recreatieve kracht van de regio voor zowel inwoner als bezoeker. Daarbij kijken we naar de mogelijkheden om Toerisme in te zetten als middel voor andere maatschappelijke opgaven zoals het leefbaar houden van het platteland en draagvlak/waardering te creëren voor natuur en landschap.
- We geven samen met Visit Flevoland en de Flevolandse gemeenten uitvoering aan het Provinciale Beleidsplan Toerisme en Recreatie Flevoland.
- Gezamenlijk geven we het Perspectief Flevoland 2030 verder vorm en werken we aan het Verhaal van Flevoland met de verhaallijnen en districten 'Watererfgoed', 'Agro & Food', 'Nieuwe Natuur', 'Vernieuwend Ontwerp', 'IJsselmeer' en 'MRA'.
- Ondernemers en organisaties uit de vrijetijdssector worden met het 'Economisch Programma' en de Nadere Regels gefaciliteerd in hun ondernemerschap en gestimuleerd het verhaal van Flevoland te verwerken in hun vrijetijdsproducten.
- Via het regionale Fietsplan en programma 'Mobiliteit' werken we gezamenlijk met gemeenten en terreinbeherende organisaties aan het aantrekkelijk maken van fietsen en fietsroutes in de provincie.
- Samen met het Rijk, Provincie Noord-Holland, gemeenten en andere stakeholders trekken we gezamenlijk op in het bevaarbaar houden van het IJsselmeergebied in samenhang met de natuur- en waterkwaliteiten.
- Flevoland positioneert zich met haar unieke en eenduidige identiteitswaarden als aantrekkelijke regio en wordt onder de aandacht gebracht via de drie domeinen 'leef', 'groei' en 'bezoek' vanuit gebiedsbranding Flevoland.
Middelen
4.1 Recreatie en toerisme | Rekening 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |||||||||||||
Lasten | 1.288 | 1.467 | 1.496 | 1.510 | 1.510 | 1.510 | |||||||||||||
Baten | -38 | -28 | -28 | -28 | -28 | -28 | |||||||||||||
Saldo | 1.250 | 1.439 | 1.468 | 1.482 | 1.482 | 1.482 | |||||||||||||
Kader (saldo voor PN 23-26) | 1.439 | 1.468 | 1.482 | 1.482 | 1.482 | ||||||||||||||
Zomernota 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||
Perspectiefnota 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||
Kader | 1.439 | 1.468 | 1.482 | 1.482 | 1.482 | ||||||||||||||
Verschil t.o.v. kader | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
x € 1.000 |
Toelichting
Op dit programmaonderdeel zijn er geen verschillen (> € 0,1 mln.) tussen de nieuwe begrotingsraming en het financiële kader van de perspectiefnota.