Portefeuillehouder
C.W. Smelik
J.N.J. Appelman (tevens circulaire economie)
Flevoland staat bekend als grondstoffenleverancier voor de nieuwe circulaire economie
Doel (2019-2023)
Flevoland staat in 2030 bekend als grondstoffenleverancier voor de nieuwe circulaire economie en een deel van de het provinciale economisch instrumentarium is toegespitst op het stimuleren van de circulaire economie.
Activiteiten 2023
- We organiseren vanuit het 'Platform Circulair Flevoland' themabijeenkomsten en keteninitiatieven.
- We werken in IPO verband mee aan de uitvoering van de Krachtenkaart Circulaire Economie bestaande uit de vijf ontwikkelpaden: 'circulair inkopen en aanbesteden', 'circulair bestendigen van Omgevingsvisie en VTH Uitvoeringspraktijk', 'monitoring CE', 'ontwikkelen en versterken regionale circulaire ecosystemen' en 'ondersteunen van het regionale bedrijfsleven'.
- We continueren de samenwerking en inzet op het gebied van circulaire economie met de organisaties Horizon en de OFGV. We betrekken daarbij de kennis en informatie uit de IPO ontwikkelpaden.
- We werken samen met de partners in de Metropoolregio Amsterdam aan de uitvoering van het MRA programma 'Circulaire Economie' en de MRA Green Deals/afspraken.
- We voeren de subsidieregeling voor circulaire initiatieven uit.
Ons inkoop- en aanbestedingsbeleid is verder verduurzaamd
Doel (2019-2023)
Ons inkoop- en aanbestedingsbeleid is verder verduurzaamd, zodat onder andere: de CO2-voetafdruk van aan ons te leveren diensten, werken en producten als afweging kan worden gebruikt bij inkopen, de belasting van het milieu wordt geminimaliseerd en zodat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden betrokken.
Activiteiten 2023
- We stimuleren bij aanbestedingen, waar mogelijk, de toepassing van hernieuwbare energie, de bio- en circulaire economie.
- Onze aanbestedingen zullen we, waar relevant, zodanig inrichten, dat we verbeteringen bereiken in het gebruik van materialen en energie.
Middelen
5.2 Duurzaamheid en circulaire economie | Rekening 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |||||||||||||
Lasten | 677 | 1.460 | 833 | 66 | 65 | 65 | |||||||||||||
Baten | -41 | -171 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||
Saldo | 636 | 1.289 | 833 | 66 | 65 | 65 | |||||||||||||
Kader (saldo voor PN 23-26) | 1.289 | 821 | 53 | 53 | 53 | ||||||||||||||
Zomernota 2022 | 22 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||
Perspectiefnota 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||
Kader | 1.311 | 821 | 53 | 53 | 53 | ||||||||||||||
Verschil t.o.v. kader | 12 | 13 | 12 | 12 | |||||||||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Overig | 12 | 13 | 12 | 12 | |||||||||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
Op dit programmaonderdeel zijn er geen verschillen (> € 0,1 mln.) tussen de nieuwe begrotingsraming en het financiële kader van de perspectiefnota.