Portefeuillehouder
J.N.J. Appelman (Flevokust Haven, Maritiem Cluster Urk)
J. de Reus (MITC, Amsterdam Lelystad Airport samen met J.N.J. Appelman)
Amsterdam Lelystad Airport is operationeel
Doel (2019-2023)
Uit de gebiedsontwikkeling die Amsterdam Lelystad Airport met zich meebrengt, is maximaal rendement behaald door de faciliteiten en de benodigde infrastructuur te realiseren voor het functioneren van de luchthaven.
Activiteiten 2023
- Met het Rijk en de gemeente Lelystad streven we naar zo spoedig mogelijke openstelling van Amsterdam-Lelystad Airport. Inmiddels is door het Rijk aangegeven dat er sprake is van uitstel van de besluitvorming rond Amsterdam Lelystad Airport en dat deze pas in 2024 wordt verwacht.
- We bewaken een goede inpassing van Amsterdam Lelystad Airport in de leefomgeving met betrekking tot gezondheid en milieu.
- We stimuleren en faciliteren kennisontwikkeling en innovatie op en rond de luchthaven met betrekking tot toekomstbestendige luchtvaart, luchthaven- en luchthavenomgeving.
- Via Ontwikkelingsmaatschappij Airport Lelystad Almere (OMALA) zetten we in op een duidelijke profilering van Lelystad Airport Businesspark (LAB). Dit zien we in samenhang met andere grootschalige bedrijfsterreinontwikkelingen in de regio zoals Flevokust Haven. Bij de doorzetting van LAB-2 zetten we in op een duidelijke profilering die bijdraagt aan een hoogwaardig kwalitatief en duurzaam ambitieniveau.
- We nemen deel aan bestuurlijk overleg met het Rijk, de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) en de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Lelystad. Ook nemen we onze verantwoordelijkheid voor de bij ons belegde werksporen van de Alderstafel Lelystad.
- We zetten in op verdere verkenning en ontplooiing van economische kansen, onder meer door deelname aan bovenregionale netwerken zoals de Amsterdam Airport Area (AAA) en de Stichting Kennisalliantie Bedrijventerreinen Nederland (SKBN).
- We leveren inbreng vanuit de regio bij de nationale beleids- en uitvoeringstrajecten die van invloed zijn op of relevant zijn voor de ontwikkeling van Amsterdam Lelystad Airport, waaronder de 'Luchtvaartnota' en de 'Uitvoeringsagenda van de Luchtnota' , de herziening van het Nederlandse luchtruim en het 'Integraal Monitoring- en evaluatieprogramma Lelystad Airport 2020-2023'.
Doel (2019-2023)
Op en rondom Amsterdam Lelystad Airport en Lelystad Airport Businesspark (LAB) zijn samenwerkingsprojecten op het gebied van duurzame energie, biodiversiteit en duurzame waterketen gestart.
Activiteiten 2023
- We stimuleren en faciliteren het gebruik van Europese fondsen (EFRO, INTERREG, LIFE) voor een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en LAB.
- We ondersteunen en stimuleren de inzet van Amsterdam Lelystad Airport bij het bereiken van een zo hoog mogelijke ambitie op het gebied van duurzaamheid.
- We werken samen met de luchthaven, OMALA en andere gebiedspartners aan een programma duurzame ontwikkeling, waaronder duurzame luchtvaart, duurzame energie, circulariteit, duurzame waterketen, biodiversiteit en klimaatadaptatie.
- Om in het gebied energieneutraal te worden en de congestieproblematiek (het elektriciteitsnetwerk heeft dan op een bepaalde plek meer energie dan het daar aankan) te tackelen zetten we in op een verdere verkenning van innovatieve elementen om de zelfvoorzienendheid te verhogen. Samen met onze gebiedspartners werken we hiervoor een business case uit. Wanneer deze een onrendabele top kent, zoeken we naar financieringsmogelijkheden.
Risico's en beheersmaatregelen
Uitstel van de opening van de luchthaven voor vakantievluchten vertraagt de ontwikkeling van het bedrijventerrein en activiteiten op het gebied van duurzaamheid, economie, opleidingen en kennisontwikkeling. Er wordt ingezet op zo spoedig mogelijke besluitvorming over openstelling voor vakantievluchten.
De overslaghaven Flevokust Haven is een belangrijke schakel in mainportlogistiek van de Metropoolregio Amsterdam, met een onderscheidend profiel
Doel (2019-2023)
De samenhang en samenwerking van het binnendijkse bedrijventerrein en het buitendijks gelegen haventerrein is geoptimaliseerd, zodat de economische potentie wordt benut, vraag en aanbod op elkaar aansluiten en vervoer over water een aantrekkelijk alternatief is voor vervoer over de weg. Tevens heeft Flevokust Haven een positie in het netwerk van binnenhavens.
Activiteiten 2023
- We zetten het nog beschikbare terreindeel in de markt voor tijdelijke verhuur en/of meerjarige ondererfpacht.
- We stimuleren de ontwikkeling van het binnendijkse bedrijventerrein door de gemeente Lelystad.
- We exploiteren en onderhouden de haven. We onderzoeken de mogelijkheden deze activiteiten voor de langere termijn intern of extern te borgen.
- We gaan actief in gesprek met strategische partners voor samenwerkingsmogelijkheden om bovenregionale potentie te benutten.
- We faciliteren en stimuleren clustervorming, ketenverbreding en cross-overs door middel van goede samenwerking met marktpartijen en medeoverheden.
- We werken samen met de Maxima-centrale en andere partijen aan innovatieve projecten op het gebied van energievoorziening, duurzame aandrijfvormen, grootschalige duurzame energieopwekking en slimme energie- en warmtenetwerken.
Het maritiem cluster op Urk is versterkt en toekomstbestendig
Doel (2019-2023)
Door de ontwikkeling van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland, innovatieve ontwikkelingen en versterking van het maritieme onderwijs heeft Urk de mogelijkheid om door te groeien tot een internationaal toonaangevend maritiem centrum.
Activiteiten 2023
- We verwachten dat het hernieuwde inpassingsplan onherroepelijk wordt.
- We ronden de aanbesteding van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF) af (zie risico's).
- Met het Rijk en met regiopartijen geven we uitvoering aan de 'Regio Deal Noordelijk Flevoland' – onderdeel Maritiem Cluster Urk - om de economische en maatschappelijke spin-off van de maritieme sector te verbreden en te verbinden aan andere domeinen.
- We stimuleren de toepassing van innovaties in de maritieme sector onder andere door de inzet van een business developer, inzet op clusterverbreding en -versterking en verdere samenwerking met andere maritieme clusters.
- We faciliteren de realisatie van een maritieme campus en een volwaardige onderwijsinfrastructuur.
- Het subsidieplafond van het scholingsfonds is reeds bereikt. Indien middelen beschikbaar komen, kan de regeling worden heropend. Vooralsnog blijft de inzet voor 2023 gecontinueerd voor de afhandeling van de uitgegeven scholingstegoedbonnen.
- We zetten ons ervoor in dat de verbreding van de sluizen en vaargeul bij Kornwerderzand daadwerkelijk door de provincie Fryslân kan worden gerealiseerd.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
PS hebben in september 2021 een nieuw inpassingsplan vastgesteld. Hiertegen is wederom beroep aangetekend. Op moment van schrijven is er nog geen uitspraak gedaan door de Raad van State,
waarmee het onzeker is wanneer de servicehaven planologisch-juridisch onherroepelijk wordt. De planning van de aanbestedingsprocedure hangt samen met het onherroepelijk zijn van het inpassingsplan.
De economische ontwikkelingen en technologische eisen vanuit emissiebeperking leiden tot substantieel hogere prijzen en minder beschikbare opdrachtnemers. Dit levert een risico op dat de aanbestedingsprocedure niet succesvol kan worden doorlopen. In het businessplan voor de MSNF is een risicoreservering opgenomen. Mocht de aanbesteding niet slagen, dan wordt er aanvullende besluitvorming gevraagd.
Het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum in Marknesse is operationeel en biedt ruimte aan bedrijven die zich met slimme, duurzame en veilige mobiliteit bezighouden
Doel (2019-2023)
De vorming van het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum (MITC) is in 2025 gerealiseerd: Aan het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en de Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW) is de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) toegevoegd op de locatie in Marknesse en de verlengde testbaan met MITC-faciliteiten is operationeel. Het nieuwe rijvaardigheidscentrum van de Politieacademie is gerealiseerd. De campus vormt het hart van het MITC. Er is een krachtig, breed cluster van bedrijven betrokken en het MITC faciliteert cross-sectorale samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs-, kennis- en onderzoeksinstellingen complementair aan bestaande automotive en smart mobility-clusters.
Activiteiten 2023
- Op basis van de 'Regio Deal Noordelijk Flevoland' bereiden we met de diverse betrokken partners, overheden, kennis- en onderzoeksinstellingen en bedrijfsleven de realisatie van het MITC inclusief de verlengde testbaan en bijbehorende faciliteiten van de RDW voor.
- We bouwen voort op de visievorming voor de campus en concretiseren in samenspraak met betrokken partners de samenwerking. Het streven is om in 2023 met een gedragen visie en mogelijke aanpak te komen.
- We werken met de regiopartijen aan de uitvoering van de gezamenlijke strategische agenda voor de positionering en doorontwikkeling van het MITC, waarvan we in 2021 de hoofdlijnen zijn overeengekomen (portfolio, branding). Met een vertaling naar negen deelplannen in 2022 wordt hier vorm aan gegeven. In het najaar van 2022 zullen de deelplannen geactualiseerd worden en aangepast naar de te behalen doelen 2023 en een doorkijk naar 2024.
- We werken toe naar een geformaliseerde MITC-organisatie, een zelfstandige juridische entiteit, waarin de verschillende gebiedspartners deelnemen. Het streven is om in 2023 duidelijkheid te creëren in wat voor de partners MITC mogelijk en haalbaar is.
De economische structuur van Noordelijk Flevoland is versterkt
Doel (2019-2023)
MITC is een toonaangevend centrum voor de certificering van nieuwe technologieën en vormen van mobiliteit voor Nederland en de EU en draagt bij aan de economische structuurversterking en verbreding van de welvaart in Noordelijk Flevoland.
Middelen
3.2 Gebiedsopgaven | Rekening 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |||||||||||||
Lasten | 4.085 | 6.579 | 7.322 | 6.378 | 915 | 995 | |||||||||||||
Baten | -1.203 | -1.042 | -1.467 | -1.220 | -357 | -357 | |||||||||||||
Saldo | 2.882 | 5.537 | 5.855 | 5.158 | 558 | 638 | |||||||||||||
Kader (saldo voor PN 23-26) | 6.779 | 5.458 | 2.496 | 358 | 350 | ||||||||||||||
Zomernota 2022 | -1.243 | -1.020 | 2.483 | 200 | 0 | ||||||||||||||
Perspectiefnota 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||
Kader | 5.537 | 4.438 | 4.979 | 558 | 350 | ||||||||||||||
Verschil t.o.v. kader | 1.418 | 179 | 0 | 288 | |||||||||||||||
1 | Herschikken budgetten Regiodeal | 1.318 | 79 | 0 | 0 | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Herschikking procesgelden Gebiedsontwikkeling | 100 | 100 | 0 | 0 | ||||||||||||||
3 | Voorziening 'Groot onderhoud Flevokust Haven' | 0 | 0 | 0 | 208 | ||||||||||||||
Overig | 0 | 0 | 0 | 80 | |||||||||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Herschikking budgetten Regiodeal
Op basis van de voortgang van het programma zijn de verwachte bestedingen voor 2023 en 2024 geactualiseerd. Het betreft het laatste deel van de totale middelen van € 7,5 mln. De middelen zijn beschikbaar binnen de reserve 'Regio Deal Noordelijk Flevoland'.
2. Herschikking Procesgelden Gebiedsontwikkeling
Het budget voor procesgeld is bedoeld voor de uitvoering van de specifieke programma's en projecten door de provincie. Dit omvat de inhuur van externe expertise, het laten uitvoeren van onderzoeken, monitoring en evaluaties. Voor 2023 zijn de lasten begroot op € 1,05 mln. voor de volgende gebiedsontwikkelingen:
- Amsterdam Lelystad Airport (€ 0,15 mln.)
- Flevokust Haven (€ 0,05 mln.)
- Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (€ 0,1 mln.)
- MITC (0,125 mln.)
- Regio Deal Noordelijk Flevoland (€ 0,125 mln.)
- Oostvaardersoevers (€ 0,075 mln.)
- Markermeer -IJmeer (€ 0,05 mln.)
- Overige gebiedsprogramma's (€ 0,375 mln.)
De middelen komen ten laste van de daartoe aangewezen reserve 'Procesgelden gebiedsontwikkeling'.
3. Voorziening 'Groot onderhoud Flevokust Haven'
In de Zomernota 2022 is de jaarlijkse dotatie aan voorziening 'Groot onderhoud Flevokust Haven' opgenomen. In deze begroting is deze dotatie ook voor de jaarschijf 2026 begroot.